سیستم جامع خانواده- مدیریت آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان

آموزش خانواده- انجمن اولیاء و مربیان

سیستم جامع خانواده- مدیریت آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان

آموزش خانواده- انجمن اولیاء و مربیان

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

صلاحیت های مدرسان آموزش خانواده

شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۴۳ ق.ظ

مدرسان آموزش خانواده

صاحب نظران روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی ، یکی از مهم ترین نهادهای موثر در تربیت  و رفتار آدمی را نهاد خانواده می دانند ، زیرا خانواده اولین و بادوام ترین عامل در تکوین شخصیت فرزندان و زمینه ساز رشد جسمانی ، اخلاقی ، اجتماعی و عاطفی است این نهاد از جمله عمومی ترین نهادهای اجتماعی است که معمولا در همه جوامع وجود دارد و مهم ترین تکیه گاه و محور زندگی اجتماعی است. در حقیقت فرد در خانواده متولد می گردد و در سازمان خانواده زندگی می کند و در مواقع نیاز به خانواده روی می آوردو در پرتو زندگی خانوادگی سکون و آرامش می یابد از این رو تاکید شده است که خانواده سالم زمینه ساز جامعه سالم است. در حقیقت دشوارترین، ظریف ترین، موثرترین و مهم ترین کارکرد خانواده تعلیم و تربیت فرزندان است.

 

صلاحیت های مدرسان آموزش خانواده

صلاحیت های مدرسان آموزش خانواده شامل آن دسته از دانش ها ، نگرش ها ، مهارت ها و رفتارهایی می شود که بررسی یا کسب آن ها می تواند در فرایند رشد فکری و دانش خانواده ها را در امر تعلیم و تربیت فرزندان افزایش دهد. صلاحیت های عمومی-شناختی-عاطفی-عملکردی و تاثیرگذاری به مدرسان آموزش خانواده این توانایی را می بخشد تا بتوانند در بینش-منش-دانش و کنش خانواده های شرکت کننده در دوره های آموزش خانواده تاثیری قابل ملاحظه داشته باشند.

 

ویژگی ها و مهارت های لازم برای مدرس آموزش خانواده

1-مهارت در سخنوری و برخورداری از قدرت بیان و ایجاد ارتباط موثر با شرکت کنندگان در دوره آموزش خانواده

2-مهارت درشناخت خانواده ها و ویژگی های شرکت کنندگان در دوره آموزش خانواده

3-مهارت در شناخت نیازخانواده ها و ارائه مباحث با توجه به نیاز آنها

4-آگاهی از ویژگی های بزرگسالان و نحوه آموزش به آنان

5-توجه به تفاوت های شرکت کنندگان در دوره های آموزشی از نظر سن، جنس، سطح سواد، آگاهی های فرهنگی و اقتصادی

6-مهارت در مدیریت کلاس و استفاده بهینه از وقت

7-مهارت در توانمند سازی پدران و مادران در زمینه تربیت جنسی-آسیب های فناوری جدید اطلاعات

8-مهارت در شناخت مشکلات شرکت کنندگان در دوره و پاسخ دادن به سوال های آنان

9-آگاهی از اهداف و برنامه های آموزش خانواده  و مهارت در ارزشیابی میزان پیشرفت یادگیرندگان

10-مهارت در ایجاد انگیزه تقویت روحیه و دادن امید به زندگی در شرکت کنندگان

11-استفاده از داده های پژوهشی و آثار علمی و بهره گیری از آیات و روایات و اشعار و معرفی کتب مرتبط و بویژه مجله پیوند به اولیا

12-داشتن ظاهری آراسته، تسلط بر موضوع تدریس ثبات عاطفی و روانی-داشتن احساس مسئولیت درکار-خوش خویی ، خوش اخلاقی، خوش رفتاری

 

عناوین آموزشی مهم برای مدرسین

-آشنایی با مسائل روز تعلیم و تربیت

-شناخت خانواده و آسیب شناسی آن

-روش های اصلاح رفتار

-روان شناسی کودک و نوجوان

-اصول و روش های تربیت اسلامی

-خانواده و مسائل تحصیلی فرزندان

-آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان

-تربیت جنسی-عاطفی و اجتماعی نوجوانان

-آشنایی با رسانه ها و فناوری های جدید و پیامدهای تربیتی آن

 

 


 

  • سید کاظم حسینی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی