سیستم جامع خانواده- مدیریت آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان

آموزش خانواده- انجمن اولیاء و مربیان

سیستم جامع خانواده- مدیریت آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان

آموزش خانواده- انجمن اولیاء و مربیان

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

به روز نبودن خانواده عامل مهم در بروز آسیب های اجتماعی دانش آموزان

 

گفتگو با آقای حمید محمدی زاده رفسنجانی پور کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان مدیریت آموزش و پرورش

نقش سلامت خانواده در تعلیم و تربیت

خانواده محبوب ترین بنای هستی است . خانواده ، کانونی است که در آن ارزش های اخلاقی ، باورهای دینی و معیارهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد و زمینه رشد عاطفی و تربیت اخلاقی و اجتماعی اعضای خانواده فراهم می گردد . خانواده ها ارکان اصلی یک جامعه سالم ، پویا و متعالی را تشکیل می دهند ، پس اگر جامعه  سالم و بالنده را طالبیم ، باید بیش ترین توجه را به سلامت خانواده ها معطوف نماییم و پس از آن متوجه مدارس به عنوان ناقلان و حافظان نظام ارزشی حاکم بر جامعه باشیم. کار تعلیم و تربیت ایجاد نیست ، شکوفا سازی است و هدف اصلی آموزش و پرورش به حرکت درآوردن فرایند توسعه همه جانبه یک جامعه است.امروز آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگر، به عنوان رکن اصلی توسعه و بالندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه قلمداد می شود و به منزله قدرتمندترین ابزار شکل دهی آینده یک کشور و پایداری و تداوم تاریخ و فرهنگ یک جامعه به شمار می رود .

 

نقش آگاهی اولیا در کاهش آسیب های اجتماعی فرزندان ؟

پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه ی والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط و آگاه باشند هر تغییری در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی فرزندان و محیط امن خانواده باز می شود. لذا، چنانچه خانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم       و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید. انسان های رشد یافته می دانند که ریشه اصلی اغلب آسیب پذیری های اجتماعی خلاء عاطفی ، نا امنی درونی و احساس بی مقداری و کم ارزشی است. گشاده رویی اعضای خانواده آهن ربای محبت و آرامش گر دل های ناآرام است . مصونیت فرهنگی تنها از طریق مصونیت عاطفی و با بیان گل واژه های محبت و رفتار محبت آمیز و تکریم شخصیت فرزندان در همه موقعیت ها امکان پذیر خواهد بود.

 

راه منطقی و واقعی مواجه شدن خانواده ها با دنیای مدرن امروزچیست ؟

راه منطقی و واقعی مواجهه با دنیای مدرن امروز و پدیده های فرهنگ ساز آن ، جدال و نادیده گرفتن آنها نیست ، بلکه شناخت قانونمندی های آنها و آموزش مناسب برای استفاده از آنها و ممانعت از آسیب های احتمالی در استفاده غیرمعمول و غیرمتعارف از این پدیده هاست.

 

ضرورت آموزش خانواده و به روز رسانی اولیا ؟

نظام آموزش و پرورش هیچ گاه بدون آموزش خانواده ها و مشارکت اولیا موفق نخواهد شد . اولیا دانش آموزان ، نیازمند آموزش های ویژه هستند و ارتباط مستمر آنها با مدرسه سبب ایجاد هماهنگی و وحدت رویه تربیتی در خانواده و آموزشگاه خواهد شد. هر اندازه محیط خانوادگی و تحصیلی دانش آموز از نظر دانستنی ها و اطلاعات غنی تر باشد به همان اندازه بازدهی و خلاقیت دانش آموز بیشتر خواهد شد.چنانچه بتوان تربیت درخانه و مدرسه را هماهنگ ساخت ، آثار آن برجامعه به صورت پیشبرد به سمت سلامت و آرامش نمایان خواهد شد. در حال حاضر ماهنامه پیوند بهترین جایگاه برای اطلاع رسانی به والدین است .

 


  • سید کاظم حسینی پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی